Dæk er utrolig vigtige, og derfor skal du også overveje nøje, hvilken type du vil have på din bil. I den her korte artikel kan du få noget hjælp til at forstår helårsdæk, lige fra hvad det er til fordele og ulemper ved den her dæktype.
Hvad er helårsdæk?
Helårsdæk er dæk, du kan køre med hele året rundt – kort og godt! Det er dæk, der kombinerer de forskellige egenskaber fra sommer- og vinterdæk, så du ikke skal skifte så ofte. Det er stadig nødvendigt at holde øje med furerne på dækkene, og de skal skiftes, hvis de begynder at virke nedslidte. Men ikke på grund af sæsonskifte!
Mange mennesker vælger at køre med helårsdæk, fordi det danske vejr ofte er så forholdsvis mildt, at det godt kan betale sig. Men hvad er de forskellige fordele og ulemper ved dækkene?
Fordele ved helårsdæk
Én af de åbenlyse fordele ved helårsdæk er, at du ikke skal skifte dæk to gange om året. Det kan spare dig mange penge, og du slipper for at skulle bruge tid på at få dem skiftede. Du skal ikke bøvle med opbevaring af dæk, og du skal bare sørge for at få nye på, når de begynder at være slidt ned.
Helårsdæk fungerer desuden ganske fint i det danske klima, og du sparer penge, idet du kun har brug for et enkelt sæt fælge. Ved uventet snefald skal du ikke bekymre dig, og i glat føre står du bedre fast end med sommerdæk.
Ulemper ved helsårsdæk
Men der er også nogle markante ulemper ved helårsdæk. De kombinerer egenskaberne fra to forskellige dæk, hvilken kan være en stor fordel, men også betyder, at dækkene ikke er specialiserede til én type føre.
Helårsdæk er ikke gode at køre på islag eller i sne med. De kan sagtens håndtere det, men vil ikke stå så godt fast som vinterdæk. Du skal være forsigtig, hvis du kører på helårsdæk og finder dig selv i voldsomt vintervejr.
Du kan komme til at opnå en falsk tryghed med helårsdæk, og om sommeren styrer de ikke så godt som sommerdæk på vejen. Udvalget er desuden stærk begrænset, og det er ikke sikkert, de er lovlige i andre lande, fx Sverige. På fabriksnye biler er det desuden ret sjældent at få dem leveret med bilen, og derfor skal du ofte selv skifte til dem ved køb af en ny bil.