Visuel identitet som brandingstrategi

Din virksomheds visuelle identitet er det udtryk, der signalerer brandets værdisæt og målsætning – den visuelle identitet skal give forbrugeren et retvisende billede af, hvad din virksomhed står for.

Den visuelle identitet skal være gennemgående. Det er enormt vigtigt at have samme udtryk uanset platform og valg af markedsføringsværktøj – ellers går det ud over troværdigheden.

Markedsføring og synlighed på de sociale medier

Vi lever i en oplysningstid, hvor vi som forbruger har daglig adgang til hundredvis af både sociale- og nyhedsmedier. Vi eksponeres konstant og hele tiden for markedsføring i forskellige formater, og vi præges både bevidst og ubevidst.

For virksomhederne er dette en ny æra, der giver nogle helt andre muligheder for at drive virksomhed. Det kan også hurtigt blive en uoverskuelig proces, hvorfor det er en god idé at udlicitere markedsføringen til de, der har specialiseret sig i denne. Markedsføring og synlighed kan rigtig meget i dag, og er en videnskab i sig selv.

Ny muligheder – og nye faldgruber

Dette elektroniske overtag af kommunikationskapaciteten giver virksomhederne helt nye muligheder for at synliggøres sin branding. Vi kan markedsføre os via de sociale medier, app-universet, nyhedssider og Google adds – og det er bare for at nævne de mest gængse. Mulighederne er tæt på uendelige.

Faldgruppen her er, at fordi der er så mange forskellige formater, og fordi de forskellige formater inviterer til forskellige former for kommunikation, så kan det være svært at holde en rød tråd i sin visuelle identitet.

Integritet og gennemsigtighed

Når der ikke er en rød tråd, så går det ud over integriteten. Forbrugeren er i forvejen overstimuleret af visuel påvirkning, og vil ikke forvirres yderligere.

Det er både fristende og oplagt at markedsføre sit brand på flere medier – og det er da heller ikke nogen dum idé. Mere synlighed giver mere trafik, og mere trafik giver flere kunder. Og her er det enormt vigtigt, at vi formår at kommunikere en tydelig og konsekvent visuel identitet, så vi rammer den målgruppe, vi ønsker, uanset om vi ses på en nyhedsside, på instagram eller på blogspot.

Samarbejdspartnere og valg af medie

Markedsføring i dag har nogle andre udfordringer, end den havde for 20 år siden. Dengang var det sværere at sikre sig nok synlighed, og fokus var et andet. I dag er der medier nok og rig mulighed for at blive set. Udfordringen er, at denne regel gælder alle – i dag er fokus at blive genkendt og husket blandt alle de mange andre virksomheder, der også er synlige.

Den visuelle identitet skal være konsekvent og genkendelige. Den skal sende et tydeligt signal om, hvad din virksomhed kan, og den skal være attraktiv og genkendelig. Den visuelle identitet skal skinne igennem uanset hvor og hvordan du vælger at blive set – og her er det relevant at udvælge sig en håndfuld platforme og samarbejdspartnere, der harmonerer med det udtryk, du ønsker for din virksomhed.